Trajnostno voditeljstvo

KAJ JE TRAJNOSTNO VODITELJSTVO?
V Združenju Manager smo trajnostno vodenje postavili kot svoje vodilo v programskem obdobju 2020–2023. Trajnostno voditeljstvo ne vključuje le okoljskega vidika, ampak je mnogo širši pojem in naslavlja več izzivov:
→ družbene, kot so 'upskilling' (razvoj novih tehnologij, potreba po novem sistemu izobraževanja, razvoju talentov in novih kompetencah), raznolikost, etika in integriteta, prenos najboljših praks vodenja;
→ ekonomske, kot so višja rast produktivnosti, digitalizacija, internacionalizacija in povezovanje (gospodarstva z javnim sektorjem, raziskovalno sfero itd.);
→ okoljske in
→ osebne, kot so razvoj novih veščin vodenja, vseživljenjsko učenje, prihodnost dela managerjev in razvoj novih, prednostih kompetenc, ki bodo potrebne za delo managerjev v prihodnje.
Več v programu predsednice ZM Medeje Lončar
"Gospodarstvo predstavlja nepogrešljivi motor trajnostnih sprememb, managerji pa imajo ključno vlogo, saj zaradi svojih kompetenc delujejo kot povezovalci idej, ljudi in procesov. Covid situacija pomen trajnosti dodatno krepi, zato potrebujemo kompetentne, čuječe in v prihodnost usmerjene managerje bolj kot kdaj koli prej," poudarja Tanja Subotić Levanič, predsednica Sekcije mladih managerjev, direktorica korporativnih odnosov v Pivovarni Laško Union in ambasadorka trajnostnega voditeljstva:
"Trajnostno vodenje, ki vključuje tako ekonomsko, okoljsko in družbeno dimenzijo ali povezuje tako imenovane 4P-je (ang. People, Purpose, Planet, Profit) predstavlja tako osebno popotovanje managerja kot tudi kulturo, ki jo s svojim lastnim zgledom v organizaciji krepi in vzpodbuja. Razvoj vodstvenih veščin bistveno pripomore k širitvi trajnostnega razmišljanja in praks. Smer uspešnih podjetij v prihodnosti je torej jasna, a ne zaradi merjenega kvartalnega dobička, temveč zaradi trajnega poslanstva in brezčasnih vrednot, ki jih živijo."
Več v Tanjinem nagovoru mladim managerjem
Cilji trajnostnega razvoja
AKTUALNO: Odziv ZM in CER glede doseganja zastavljenih ciljev Agende za trajnostni razvoj do 2030: Trajnost, ključ do okrevanja po covidu-19: od strateških odločitev do konkretnih dejanj
17 ciljev trajnostnega razvoja ZN
Združeni narodi (ZN) so septembra 2015 sprejeli Agendo 2030 za trajnostni razvoj, ki ponuja boljšo prihodnost za milijarde ljudi po svetu in naš planet kot celoto. Agenda ima 17 konkretnih ciljev trajnostnega razvoja.
Doseganje ciljev trajnostnega razvoja je za države podpisnice Agende 2030, med katerimi je tudi Slovenija, svojevrsten izziv. Približevanje Slovenije 17-im ciljem trajnostnega razvoja naša država spremlja z določenimi kazalniki.
6 ciljev trajnostnega razvoja ZM
Sekcija mladih managerjev, ki je nosilka trajnostnih aktivnosti za ZM, je z novim upravnim odborom in predsednico Tanjo Subotić Levanič na čelu, na skupščini sekcije decembra 2019 določila 6 glavnih področij trajnostnega razvoja, ki jim bo posvetila največ pozornosti v okviru poslanstva ZM:
3 → Skrb za zdravo življenje in splošno dobro počutje
4 → Podpora in razvoj mladim talentom ter zagovorništvo medgeneracijskega učenja
8, 12 in 13 → Spodbujanje trajnostne gospodarske rasti, odgovorne porabe in proizvodnje, dostojno delo ter izmenjava dobrih praks
10 → Ambasadorstvo vključevanja in raznolikosti
16 → Zagovorništvo transparentnosti in integritete
17 → Sodelovanje in povezovanje
Dobre prakse naših članov
Zgledujemo se po najboljših in delimo dobre prakse
Heineken in Pivovarna Laško Union
V Pivovarni Laško Union, ki je del družbe HEINEKEN, je trajnostna strategija Varimo boljši svet ena od petih ključnih stebrov strategije poslovanja. Šest ključnih trajnostnih področij – Zdravje in varnost, Zaščita virov pitne vode, Zmanjšanje CO2 emisij, Trajnostno oskrbovanje in Odgovorno pitje – je vključenih v proces strateškega in letnega načrtovanja in poslovanja, kot je doseganje zastavljenih ciljev trajnostnega razvoja kazalnik uspešnosti vodstvenega kadra tako na globalni, regionalni in lokalni ravni. Več.
Infografika Varimo boljši svet
AMZS
Trajnostno delovanje je del transformacije AMZS, ki svoje poslanstvo vidi v povezovanju sodobne, trajnostne mobilnosti. Spremembe delovanja so se pod vodstvom Mlade managerke 2019, Lucije Sajevec, lotili na vseh področjih, kar se odraža tudi v prejetih priznanjih in navsezadnje tudi pri zavzetosti zaposlenih. Družba se zadnje leta redno uvršča med finaliste priznanja Zlata nit, za dobre prakse s področja raznolikosti in vključevanja so prejeli priznanje ZM Vključi.Vse 2019, ekipa AMZS pa je bila letos ponovno druga med 20 evropskimi avtomobilskimi klubi na mednarodnem tekmovanju za odličnost cestnih patrulj. Kako se lotevajo trajnostnih praks, si lahko ogledate v videu na levi.
Microsoft
Svetovna korporacija Microsoft želi do leta 2030 postati ogljično negativna, torej, da bo iz ozračja odvzela več ogljikovega dioksida, kot ga bo ustvarila. Načrtujejo, da bodo do leta 2050 iz okolja odstranili ves ogljikov dioksid, ki so ga neposredno ali prek porabe električne energije izpustili v okolje vse od ustanovitve leta 1975. Ključno vlogo pri tem bo imela tehnologij. Kako so se sprememb lotili v slovenski podružnici, razlaga Barbara Domicelj, generalna direktorica.
Iskraemeco
Trajnostni razvoj so vključili v strategijo podjetja, saj je riziko nezdruževanja strategije podjetja s trajnostnim razvojem postal največji poslovni riziko podjetja. Dolgoročnost se je pomaknila bližje, posledice neukrepanja bomo tako čutili že zdaj, je poudarila Mojca Markizeti, vodja trajnostnega razvoja in regulative v Iskraemecu. Prvi video si lahko pogledate na levi, naslednje dele pa na povezavah: 2. del, 3. del, 4. del.
Kampanje, sodelovanja, odzivi

SMERNICE TRAJNOSTNEGA RAZVOJA
V vedno bolj zapletenem in medsebojno povezanem svetu, kjer je sprememba norma in usmeritev postaja vse pomembnejša, potrebujemo kompetentne managerje in voditelje, ki so sposobni strukturirati in ustvariti skupni pomen trenutnega dogajanja. Zato je CEC v letu 2018 izdal pričujoče smernice za trajnostno vodenje.
Trajnostne poslovne prakse lahko izboljšajo dolgoročno vrednost podjetij tako, da izboljšajo ugled blagovne znamke, prihranijo stroške na račun učinkovitosti virov in ustvarjanjem prihodka z novih trgov in izdelkov. Veliko raziskav in praks kaže, da so podjetja, ki vlagajo v (materialno) trajnost, tudi boljša od drugih podjetij glede tradicionalnih meril uspešnosti.
Pričujoče smernice za trajnostno vodenje opredeljujejo ključna načela in veščine za strokovnjake, managerje in vodstvene delavce, da prevzamejo funkcijo povezovalcev, spodbujevalcev in tudi akterjev za trajnostni razvoj.

DESET NAČEL RAZNOLIKOSTI
Načela raznolikosti, ki so nastala v okviru ZM, so namenjena razumevanju, vzpostavljanju pristopa, uporabi v praksi ter spremljanju napredka na področju uveljavljanja raznolikosti. Model, ki izhaja iz desetih načel uveljavljanja raznolikosti spodbuja napredek, saj raznolika podjetja bolje inovirajo in razumejo svoje kupce. Izpolnite kratek vprašalnik in dobili boste rezultate vaše samoocene ter rezultate vašega podjetja v primerjavi z drugimi podjetji podobne velikosti.
Načela in vprašalnik za merjenje napredka je pripravila delovna skupina za raznolikost in vključevanje: Lucija Živa Sajevec, Petra Wagner in Peter Mlakar, testiranje pa je za članice in člane ZM brezplačno.
Da, želim preveriti, kako upravljamo z raznolikostjo.

SUSTAINABLE LEADERS
Evropsko združenje managerjev CEC je julija 2020 objavilo poročilo o stanju trajnostnega voditeljstva v Evropi. Več kot 1.500 managerjev iz šestih evropskih držav je v raziskavi odgovarjalo na vprašanja o vrednotah, znanjih in praksah, povezanih s trajnostjo. Rezultati kažejo, da obstaja vrzel med ambicijami za prehod v trajnost in managersko realnostjo. CEC bo rezultate raziskave uporabil za oblikovanje programa usposabljanja, ki bo managerje opremil s pravimi znanji za vodenje trajnostnega prehoda.
Več
#ZELENOOKREVANJE
Združenje Manager se je pridružilo nacionalnemu zavezništvu za zeleno, pametno in tehnološko napredno Slovenijo. Pobudnik iniciative je Center energetsko učinkovitih rešitev. Za spopad z ekonomskimi učinki pandemije covid-19 je namreč potreben načrt za oživitev gospodarstva, ki bo moral biti oblikovan tako, da bo hkrati reševal tudi globalni izziv podnebnih sprememb. Temeljiti mora na zelenih in krožnih načelih ter na digitalizaciji, spodbujanju trajnostnih gospodarskih dejavnosti, ki bodo ustvarjala delovna mesta z dodano vrednostjo, in preusmeritvi finančnih tokov iz visokoogljičnih investicij v zelene naložbe. Več

CIRCULAR CHANGE
Platforma Circular Change (CC) je bila ustanovljena s poslanstvom, da s povezovanjem različnih deležnikov omogoča prehod v krožno gospodarstvo in krepi kakovost bivanja za vse. Prehod iz linearnega, na principu vzemi-porabi-odvrzi temelječega gospodarstva, v krožno je utemeljen na inoviranju in ustvarjalnosti. Z vključevanjem KKS v razmišljanja o paradigmatski spremembi ekonomskega in družbenega sistema, s snovanjem trajnostno naravnanih rešitev (izdelkov in storitev), s preoblikovanjem poslovnih modelov in življenjskih navad CC v slovenskem in širšem mednarodnem prostoru uresničuje svoje poslanstvo.
Več
Gradiva

PRIROČNIK SPIRIT
Trajnostno poslovanje (angl. corporate sustainability) izvira iz koncepta trajnostnega razvoja (angl. sustainable development), ki pomeni okoljski, družbeni in gospodarski razvoj planeta, ki bo tudi našim zanamcem omogočal vsaj enako, če ne boljšo kakovost življenja (WCED, 1987). Ko ta 'makro' koncept prenesemo na 'mikro', torej podjetniško raven, pomeni prispevek podjetja k trajnostnemu razvoju planeta – kako podjetje s svojim poslovanjem prispeva k okoljskemu, družbenemu in ekonomskemu razvoju.
Več

EVROPSKI ZELENI DOGOVOR
Podnebne spremembe in degradacija okolja življenjsko ogrožajo Evropo in svet. Da bi Evropa premagala ta izziv, potrebuje novo strategijo za rast in za preoblikovanje Evropske unije v sodobno gospodarstvo, ki bo učinkovito izkoriščalo vire in bo konkurenčno ter
• v katerem do leta 2050 ne bo več neto emisij toplogrednih plinov,
• katerega gospodarska rast ne bo vezana na rabo virov in
• v katerem nihče ne bo prezrt.
Več
Evropski zeleni dogovor je časovni načrt za vzpostavitev trajnostnega gospodarstva EU. Ta cilj bomo dosegli, tako da bomo podnebne in okoljske izzive spremenili v priložnosti na vseh področjih politike in omogočili prehod, ki bo pravičen in vključujoč za vse.
AKCIJSKI NAČRT ZA KROŽNO GOSPODARSTVO
Novi akcijski načrt za krožno gospodarstvo, objavljen marca 2020, predstavlja nove pobude za posodobitev in preobrazbo našega gospodarstva ob hkratnem varstvu okolja, ki zajemajo celotno življenjsko dobo proizvodov. Temelji na želji, da bi proizvajali trajnostne proizvode, ki jih je mogoče dolgo uporabljati, ter da bi državljankam in državljanom omogočili polno sodelovanje v krožnem gospodarstvu in izkoriščanje pozitivnih sprememb, ki jih to prinaša. V nedavni raziskavi Eurobarometer je bilo ugotovljeno, da so vse večje količine odpadkov med tremi največjimi skrbmi državljanov, kar zadeva okolje. Anketiranci menijo, da bomo okoljske probleme najučinkoviteje rešili s spremembo načinov porabe in proizvodnje.
Več 1
Več 2

PARIŠKI PODNEBNI SPORAZUM – Okvirna konvencija Združenih narodov o spremembi podnebja
Pariški sporazum o podnebnih spremembah je prvi univerzalen in pravno zavezujoč globalni podnebni sporazum. Podpisali so ga 22. aprila 2016, Evropska unija ga je ratificirala 5. oktobra 2016. Sporazum in povezane dokumente si lahko ogledate v povezavi. Cilj tega sporazuma, s katerim naj bi se izboljšalo izvajanje Konvencije, vključno z uresničevanjem njenega cilja, je okrepiti globalni odziv na nevarnost, ki grozi zaradi spremembe podnebja, in sicer v kontekstu trajnostnega razvoja in prizadevanj za odpravo revščine.
Smernice za trajnostno, nefinančno poročanje
DIREKTIVA 2014/95/EU EVROPSKEGA PARLAMENTA
Direktiva zahteva od nekaterih velikih podjetij (velikih podjetij in skupin z več kot 500 zaposlenimi), da razkrijejo ustrezne nefinančne informacije, da bi vlagateljem in drugim zainteresiranim stranem ponudile popolnejšo sliko o njihovem razvoju, uspešnosti, položaju in učinku njihove dejavnosti. Takšna podjetja morajo posredovati pregled svojega poslovnega modela, politik, rezultatov, glavnih tveganj in kazalnikov uspešnosti, med drugim v zvezi z: okoljskimi zadevami, socialnimi in kadrovskimi vidiki, spoštovanjem človekovih pravic, zadevami, povezanimi z bojem proti korupciji in podkupovanju.
ZAKON O GOSPODARSKIH DRUŽBAH
V Sloveniji je področje nefinančnega poročanja urejeno v Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1J). Spremenjeni 56. člen v povezavi z novim 70.c členom skladno z Direktivo 2014/95/EU določata obveznost za velike družbe, ki so subjekti javnega interesa in katerih povprečno število zaposlenih je večje od 500, da v poslovnem poročilu (lahko pa tudi ločeno) priložijo tudi izjavo o nefinančnem poslovanju. Izjava se nanaša na preteklo obdobje poslovanja in vsebuje podatke o okoljskih, socialnih in kadrovskih zadevah, spoštovanju človekovih pravic ter zadevah v zvezi z bojem proti korupciji.

SMERNICE ZA NEFINANČNO POROČANJE GRI
GRI (Global Reporting Iniciative) je mednarodna organizacija, ki je prva objavila pravila poročanja o družbeni odgovornosti in trajnostnem razvoju. Standardi GRI o trajnostnem poročanju so prvi in najpogosteje sprejeti globalni standardi za poročanje o trajnosti. Kar 93 odstotkov od 250 največjih svetovnih podjetij uporablja GRI standarde pri svojem poročanju.
Več 1
Več 2

ISO 26000 - STANDARD ZA DRUŽBENO ODGOVORNOST
ISO (International Organization for Standardization, Mednarodna organizacija za standardizacijo) je pripravila mednarodni standard s smernicami za družbeno odgovornost (social responsibility, SR). Standard ponuja smernice za področja, na katera je treba preusmeriti pozornost, da družbeno odgovornost integriramo v poslovanje. Zaradi svoje splošne sestave je primeren za vse vrste in velikosti organizacij. Opozarja na pomembnost vključevanja zunanjih in notranjih deležnikov, ki so pomembni pri družbeno odgovornem ravnanju in podpori, ter spodbuja k rednem poročanju o napredku družbene odgovornosti podjetja. Obravnava 7 področij in 7 načel.
Več
Priročnik

POBUDA UNGC (UNITED NATION GLOBAL COMPACT)
United Nations Global Compact (UN Global Compact) je največja globalna pobuda za družbeno odgovornost in trajnostni razvoj gospodarskih subjektov. UNCG poziva podjetja k odgovornemu poslovanju na način, da strategije in delovanje uskladijo z desetimi načeli o človekovih pravicah, delu, okolju in boju proti korupciji ter da sprejmejo strateške ukrepe za doseganje širših družbenih ciljev, kot so cilji ZN za trajnostni razvoj (SDG), s poudarkom na sodelovanju in inovacijah.
Več
Sklad za talente
Sekcija mladih managerjev v osrčje delovanja postavlja trajnostno voditeljstvo. To poslanstvo uresničujemo tudi s Skladom za talente, s katerim mladim managerkam in managerjem do 40. leta omogočamo subvencionirano izobraževanje na vrhunskih poslovnih šolah na temo trajnostnega voditeljstva.
Razpis 2020 se je zaključil 28. junija. Članice in člani komisije Maja Fesel Kamenik, Metoda Debeljak, Klemen Medved in Diana Jecič so izbrali tri prejemnike subvencije.
Prejemniki subvencije iz Sklada za talente v letu 2020 so:
- Iztok Pavlin, Business Solutions d.o.o., operativni direktor;
- Katarina Primožič Ramoveš, NIL d.o.o., direktorica področja ljudje in kultura, vodja marketinga;
- Sanja Savič, PwC SVETOVANJE d.o.o., senior manager, vodja pravnega oddelka.
Vsi trije bodo na Harvard Business School študirali na programu Sustainable business Strategy.
Članki in prispevki
Številni iniciative in pozivi k hitrejšemu preobratu v trajnostno gospodarstvo in življenje so čedalje močnejši. V vse čistejšem zraku se dogajajo spremembe, ki pa še ne napovedujejo prepotrebnega obrata. Zakaj ne, ko pa prav v trenutnih razmerah vidimo, kako velikih obratov so za zaščito ljudi zmožni najvišji odločevalci v zelo kratkem času?
Dr. Adrijana Rejc Buhovac in Alenka Hren: S trajnostjo do prave vrednosti
Marko Lukić: Trajnostno voditeljstvo: nazaj h koreninam
Diana Jecič: Desetletje za akcijo
Jaka Dobnik: Marketing – vodilo trajnostnega razvoja podjetja
Saša Gnezda: Mladi managerji so za trajnostne strategije
Saša Mrak Hendrickson: Osebna odgovornost – evropske smernice trajnostnega voditeljstva
Primož Kovačič: Trajnostno poročanje – strateška priložnost ali zgolj zakonska obveza?
Jaka Kozmelj: Štirje marketinški P-ji skozi oči trajnosti
Saša Mrak Hendrickson: Naj nas ne zavede čisti zrak
Ana Struna Bregar: Razlogi za zeleni načrt pri oživitvi gospodarstva po koronavirusu
Tanja Subotić Levanič: Vrtiljak negotovosti in priložnosti
Aleša Mižigoj: Za bolj pravičen in razvit svet
Andrijana Bergant: Uspešna bodo trajnostna in etična podjetja
Lucija Sajevec: Delamo pravo stvar na trajnosten način
Saša Mrak: 300 let o trajnosti in blaginji za vse, ki ju še vedno ni
Zooullis Mina: Trajnost in dobiček sta najlepši par
Saša Mrak: 3P People Planet Profit ali naše ambicije rasti in razvoja
Saša Mrak in Ludger Ramme: Voditelji na planetu B
Raziskave
V nadaljevanju so navedene raziskave, ki se navezujejo na trajnostno vodenje in obravnavajo to tematiko z različnih vidikov.
Generalni direktorji
Raziskava: PWC's Annual Global CEO Survey.
V raziskavi je 74 odstotkov generalnih direktorjev pojasnilo, da merjenje in poročanje o njihovem celotnem vplivu (finančnih in nefinančnih vplivih) prispeva k njihovi dolgoročni uspešnosti. Samo 5 odstotkov pa pravi, da bo trajnost s podnebnimi spremembami naslednja velika stvar, ki bo vplivala na poslovanje podjetij.
Potrošniki
Milenijci in generacija Z
Raziskava: The Deloitte Global Millennial Survey 2019
Raziskava: Report of Results Global Survey on Sustainability and the SDGs