Marko Lukić: S potencialom zaposlenih je le nebo meja

21.10.2021

»Užitek je gledati, kaj se da ustvariti z ljudmi, sodelavci, če jih znaš voditi. Šele zdaj smo začeli odklepati pravi potencial podjetja in zdaj je samo nebo meja,« je na današnjem MQ treningu v Digitalnem središču Slovenije dejal Marko Lukić, direktor Lumarja.

Pred enim letom se mu je v vodstvu podjetja pridružil poslovni direktor Matjaž Merkan, sicer manager leta 2015. V podjetju so postavili strukturo, kar je bil eden od ključnih premikov. »Prej je bilo podjetje lastniško vodeno, z generalom na vrhu in vojsko spodaj. A piramidno vodenje je največja grožnja za podjetje – kaj če se tistemu, ki je na vrhu, kaj zgodi? Predvsem pa ni dobro, da je vodja predolgo v sedlu. Ker tisto, kar te je pripeljalo do sem, te ne bo popeljalo naprej. Zato smo potrebovali druge, profesionalne vodje, zato smo morali vzpostaviti strukturo v podjetju in zdaj vsi vemo, kdo je za kaj odgovoren,« je poudaril Lukić, ki je vodenje Lumarja prevzel od očeta.

Nasledstvo je eden od največjih izzivov družinskih podjetij. »Imel sem srečo, da sem svojo identiteto zgradil s plezanjem. Pomembno pa je bilo tudi, da smo skozi proces odkupa podjetja nazaj od ameriškega investicijskega sklada konsolidirali lastništvo. Nisem namreč želel še pri 70-ih spraševati očeta, ali si lahko kupim Teslo,« se je pošalil Lukić in dodal, da je verjetno vsak posel, ki ga zgradiš iz nič, težko spustiti, četudi si moder človek: »Sploh če te ta podjetniška zgodba definira. Če si ob tem ne zgradiš paralelnega sveta, potem ob prenosu izgubiš tudi svojo identiteto.«

Pri vodenju podjetja so zanj pomembne vrednote in poslanstvo. Na začetku ni bilo tako, saj so bili v prvi fazi podjetništva najpomembnejši rezultati, potem pa je uresničevanje poslanstva po pomembnosti preseglo poslovne izide. Prav vrednote in poslanstvo sta bila tudi razloga, da so podjetje leta 2014 odkupili nazaj od ameriškega sklada: »Takrat smo ponovno zadihali s polnimi pljuči in se nismo ukvarjali le z rezultati, ki so seveda tudi pomembni, ampak s tem, kako to, kar počnemo, početi najbolje in se povezovati.«

Pravi, da je najbolj ponosen na to, da je zgradil podjetje, ki je zdaj zgled in hkrati priznana blagovna znamka: »Ko sem prišel v podjetje, je bilo to v prisilni poravnavi. Odvisni smo bili od nemškega naročnika, ki ni bil dober plačnik, sami pa smo imeli terjatve slabo zavarovane. Začeli smo graditi lastno blagovno znamko in danes smo zgled in dokaz, da se tudi v naši panogi da imeti dobre odnose, rezultate in dodano vrednost.«

Seveda pot ni bila enostavna, tudi napak je bilo nekaj – a te so v Lumarju dovoljene, ne smejo pa se ponavljati. »Na napake gledam kot na plačilo šolnine. Sicer pa je človek, ki je v podjetju naredil največ napak in ki so bile tudi najdražje, tukaj – to sem jaz,« je rekel Lukić, ki je napake opisal kot božji dar, saj le tako lahko napredujemo: »Če hočeš narediti presežek, se moraš gibati po robu – v športu in poslu.«

Uspešno zgodbo Lumarja od konca lanskega leta soustvarja tudi Matjaž Merkan, ki se je podjetju pridružil, ker je imelo ambiciozne načrte in odlične temelje na čelu s trajnostno strategijo: »Želel sem vstopiti na ta vlak in predvsem (po)skrbeti, da se na njem peljejo vsi zaposleni, da vsak vidi svoj sedež skozi delo in način, kako ga opravlja.« Z njegovim prihodom so v podjetju določili tudi želena vedenja in vrednote podjetja. To so Trajnost, Inovativnost, Strast, Timsko delo, Odgovornost: »To je T.I.S.T.O., kar nas dela Lumar,« je opisal Merkan.

Današnji MQ trening je zaključila dr. Amadea Dobovišek, direktorica svetovalnega podjetja Publi Una, ki je poudarila pomembnost implementacije poslovne strategije: »Strategija so prave odločitve, implementacija pa so prava dejanja.« Oblikovanje poslovnega modela je definirala kot princip, kako narediti tri stvari: 1. kako ustvarjati vrednost za kupca, 2. kako to vrednost posredovati kupcu in 3. kako zadržati del vrednosti zase.

Podjetjem svetuje, naj vso svojo pozornost usmerijo v ljudi – zaposlene in kupce: »Kupce je treba postaviti na prvo mesto, razmišljati o tem, kako razmišljajo oni, ali še bolje, se z njimi veliko pogovarjati. Tudi v proizvodnih podjetjih bi morali razmišljati o tem, kako bodo servisirali kupce.«

Med pomembnimi nalogami managerjev je izpostavila tudi to, da za uresničevanje svojih ciljev pripravijo več načrtov, različnih scenarijev, kaj se lahko zgodi na poti do tja. »Se strinjam, v poslu in nasploh v življenju ni nikoli tako, kot si zamislimo. Vedno moraš biti pripravljen iti po drugi poti, najti drugo rešitev,c je dodal Lukić.

Petra Juvančič, izvršna direktorica Združenja Manager, je danes še poudarila, da jo navdušujejo zgodbe družinskih podjetij, ki so vse ustvarila iz nič: »Na njih temelji slovensko gospodarstvo, so naši šampioni, tako kot športniki. Zato moramo biti nanje enako ponosni.«

Za konec še nekaj zabavnih dejstev o Marku Lukiću, ki smo jih slišali na današnjem MQ treningu:
-          Z Matjažem Merkanom sta bila sošolca v prvih štirih razredih osnovne šole in sta skupaj hodila na planinski krožek.
-          Več kot 25 let je plezal in je bil eden od najboljših plezalcev na svetu: »O moji kakovosti priča tudi dejstvo, da sem preživel.«
-          Očetu se je velikokrat upiral, kar je bilo stresno za oba: »Na koncu sva našla skupen jezik, za kar gre zahvala mami. Saj veste, kako pravijo Nemci: dva šefa=noben šef.«